Toen ik in 2010 begon met Goudsteen & Company, heb ik veel en lang zitten kauwen op de beste teksten voor onze website. Welke woorden drukken het beste uit wie ik ben, wat ik doe en wat ik te bieden heb? Een belangrijk en vormend proces, omdat het mij dwong om scherp na te denken over mijn kersverse bedrijf.
Een (te) gepolijst verhaal
Een paar jaar later kreeg ik de behoefte om het verhaal te herschrijven. Goudsteen was inmiddels meer dan alleen Albert. Onze klanten, onze dienstverlening, ons werkveld, alles was in beweging en dat vroeg om een nieuw verhaal. Deze keer huurde ik een professionele tekstschrijver in. We kwamen samen tot de conclusie dat er een Corporate Story moest komen voor Goudsteen & Company. Ons centrale verhaal dat beschrijft wat we doen, hoe we dat doen, waar we vandaan komen en waar we naar toe gaan.
Het verhaal dat toen ontstond was en is een goed verhaal. En toch kreeg ik het vaak mijn strot niet uit. Mijn analyse is dat het verhaal te gepolijst was en te veel klopte. Het voelde te gemaakt. En ik heb eigenlijk altijd al een probleem gehad met verhalen (en mensen) die te gemaakt zijn.
Som der delen
Een organisatie is in de basis allereerst een verzameling mensen. Ons verhaal is dus de som van onze ambities, dromen, passie, overtuigingen en expertise. Het succes van een organisatie wordt volgens mij bepaald door de mate waarin mensen eenzelfde droom en passie met elkaar delen.
Het verhaal dat ik vertel is mijn verhaal en dus niet een uit het hoofd geleerde corporate story. Dat betekent concreet dat er niet een beste versie is van het verhaal, maar zoveel versies als mensen binnen Goudsteen! Eigen verhalen met gezamenlijke ingrediënten. Zo is het fundament van het Goudsteen verhaal dat we allemaal de drijfveer delen om het potentieel van professionals te activeren.
Geloof je het zelf nog?
Ik geloof inmiddels dat het beste organisatieverhaal nooit af is en per definitie een zoekend verhaal is. Elke dag worden er nieuwe woorden en inzichten aan toegevoegd. Als het verhaal te gepolijst wordt, dan is dat het juiste moment om eens in de spiegel te kijken en jezelf de vraag stellen: geloof je het zelf nog? Doe het eens! Ik ben benieuwd wat het antwoord is.
Twijfel je, dan kan ik je van harte aanraden om ook eens een tipi te huren…
De magie van de tipi…
Eind januari waren we met het Goudsteen & Company team op teamweekend. In de avond zaten we in een schitterende tipi rondom een kampvuur. Ik vertelde mijn persoonlijke verhaal. Over wie ik ben, waar ik vandaan kom en waarom ik ooit begonnen ben met Goudsteen & Company. Anderen deelden hun verhalen. Over wat Goudsteen & Company nu voor ze is en waar ze de komende jaren aan mee willen bouwen. Wat daar op die avond verteld werd, dat alles bij elkaar, dat is Goudsteen & Company. Daar kan geen corporate story tegenop.