Stop je kernwaarden in een kluis

door Albert Goldsteen op 22 april 2017
Deze blog gaat over kernwaarden. Maar ik verklap alvast: onze kernwaarden staan er niet in beschreven. Althans, niet expliciet. In een eerdere versie van de blog overigens wél, maar daar ben ik later op terug gekomen. Ik zal uitleggen waarom.

In juni 2016 vierden we ons vijfjarig jubileum met het Festival van de Paradox. Misschien heb je er al eens eerder iets over gelezen. Of heb je dit filmpje wel eens gezien. Hoe dan ook, in de aanloop naar het festival probeerden we met elkaar te definiëren wat in de komende vijf jaar met elkaar willen bereiken. ‘Laten we onze kernwaarden beschrijven, dat helpt’ stelde één van mijn collega’s voor.

Drie kernwaarden

Ik kreeg direct jeuk van dat voorstel. In veel bedrijven zijn kernwaarden maar al te vaak voor de bühne. Dat voel je direct. Ik houd daar niet van en het past niet bij ons. Vandaar dat ik op z’n zachtst gezegd een beetje terughoudend was over het voorstel om de kernwaarden van Goudsteen te definiëren.

Maar we gingen het gesprek wél aan. Goudsteen draait immers niet om mij. Bovendien was ik benieuwd wat eruit zou komen. Vol enthousiasme benoemden we bijna vijftien waarden, die we uiteindelijk terug brachten naar de essentie: drie woorden die de kern van Goudsteen beschrijven. Het was raak en ik was blij verrast met het resultaat.

Kernwaarden als meetlat

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het benoemen van kernwaarden heel waardevol is voor een groeiend bureau zoals wij. Het helpt ons te focussen op waar we goed in zijn. Als je met één of een paar mensen bent, dan doe je dat automatisch, maar als het clubje groeit, dan is het fijn om alle neuzen dezelfde kant op te houden. Het over je kernwaarden hebben helpt daarbij. Wat verbindt ons? Hoe blijven we dichtbij onszelf? Ik zie de kernwaarden daarbij als een soort meetlat bij alles wat we doen.

Show don’t tell

Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat je kernwaarden moet leven (en dus niet moet roepen). Show don’t tell, we kennen ‘m allemaal. Als deze uitspraak ergens op van toepassing is, dan is het wel op kernwaarden. Hoe betrouwbaar ben je als je voortdurend roept dat je betrouwbaar bent? Hoe menselijk ben je als je voortdurend roept dat je menselijk bent? Werkt niet hè? En toch zie ik het nog zo vaak om me heen.

For internal use only

Kernwaarden bespreek je intern, en nergens anders. Als het goed is komen jullie, relaties van Goudsteen, er dan vanzelf achter wat onze kernwaarden zijn. Dan, en alleen dan, doen kernwaarden er ook echt toe. Heb je net 1000 posters laten drukken met de woorden Vertrouwen, Doorzettingsvermogen en Professionaliteit? Schroom niet om het hele pakket rechtstreeks bij oud vuil te zetten. Sterker nog: doe het meteen, voordat een externe relatie er lucht van krijgt.

Even benieuwd. Iemand na het lezen van dit stuk een idee wat onze kernwaarden zouden kunnen zijn? Degene die ze alle drie goed heeft krijgt een taart.