De Kracht van de Dialoog: alledaags én betekenisvol?

door Jelger Spijkerboer op 4 december 2018
Een zakelijk event starten met een verhaal over seksende schildpadden, middenin de kapel van een oud klooster- dat blijkt de perfecte kickstart voor goede gesprekken daarna.
Vorige week organiseerden wij het event ‘de Kracht van de Dialoog’. Met 70 mensen, 5 workshops en een key-note speaker die vanuit de relatietherapie haar licht liet schijnen op ‘het gesprek’ vormde dit een bron van inspiratie. In deze blog een korte terugblik en wat overdenkingen.

4 lessen voor een goed gesprek over veranderen

door Jelger Spijkerboer op 6 november 2018
“Dit duurt veel te lang, we moeten tempo maken.” “participatie is goed, maar soms moet je ook gewoon doorzetten. Laten we nu gewoon samen bedenken wat de volgende stap is”. “Ken je dat boekje niet? Gedoe komt er toch? Weerstand hoort er gewoon bij- dat heb je altijd bij verandering...”

Voer jij wel eens een gesprek met je collega’s over jullie veranderopgave? Lukt het om daarin voorbij elkaars opvattingen te komen? Hoe nemen jullie besluiten over de volgende stap in het veranderproces?

Een goed gesprek over veranderen blijkt best lastig. In deze blog vier lessen om je op weg te helpen.

Wat gebeurt er? In mijn werk begeleid ik veel gesprekken met veranderteams, MT’s of anderen over de verandering die zij willen in hun organisatie. Dat zijn vaak lastige gesprekken. Lastig omdat velen de druk voelen om vooral iets te doen– in plaats van goed te kijken naar wat er speelt. Lastig omdat men luistert om

Een gesprek in zwaar weer

door Ewout Langenbarg op 19 juli 2018
Mijn organisatie is ontwikkeling. Niet alleen vanwege het cliché dat verandering de enige constante is, we bouwen samen aan Goudsteen & Company. We zijn een zelforganiserend team van adviseurs, wat natuurlijk heel veel mooie dingen met zich meebrengt. Zelf invulling geven aan de manier en vorm van beoordelen en belonen bijvoorbeeld, dat bedenken we zelf en testen we in de praktijk. Moet het beter? Dan passen we het aan.

Wat het ook met zich meebrengt zijn andere verantwoordelijkheden. Over inkomsten en uitgaven bijvoorbeeld, nieuwe collega's aannemen of afspraken maken over 'sturen' en bijsturen. Want wat als het écht beter moet, wat doe je dan met de nieuw verworven verantwoordelijkheden?